Ikimuistoinen Kaldoaivi - Sevettijärveltä Pulmankijärvelle 31.8.-4.9.2020
Tänä syksynä pääsin toteuttamaan pitkäaikaisen unelmani Kaldoaivin vaelluksesta. Erämaan karu ja villi luonto jättivät jäljen sydämeeni ja toivon, että pääsen vielä uudestaan nauttimaan Kaldoaivin aavasta ja avarasta maisemasta. Matka ennen matkaa - etelästä pohjoiseen Valitsin vaellukseni lähtöpisteeksi Sevettijärven. Vaeltaminen kohti pohjoista tuntuu itselleni luontevammalta. Jo pelkästään Sevettijärvelle pääseminen oli oma seikkailunsa. Ajoin omalla autollani etelästä ensin yöksi Rovaniemelle ja siitä Nuorgamin kautta Pulmankijärven parkkipaikalle, jonne jätin autoni. Olin sopinut etukäteen paikallisen taksiyrittäjän kanssa, että hän tulisi viemään minut rinkkani kanssa Sevettijärvelle. Alkuperäinen suunnitelmamme oli ajaa Norjan puolelta, joka on merkittävästi lyhyempi reittivaihtoehto (ja verotuksen vuoksi halvempi!), mutta maiden välinen raja sulkeutui koronaviruspandemian vuoksi muutama päivä ennen matkaani. Suomen puolelta matkaa Pulmankijärveltä Sevettijärvelle on reilu kolme...